Bannière

[ Inscrivez-vous ]

Newsletter, Alertes

Kenyan television stations shut down over opposition swearing-in ceremony standoff

Imprimer PDF

Nairobi, Kenya, January 30 (Infosplusgabon) - Kenyan government shut down several private television stations on Tuesday to prevent the airing of a planned swearing-in ceremony of opposition leader Raila Odinga and his deputy Kalonzo Musyoka as president and deputy president respectively.

 

"We would like to confirm that this morning, the Communication Authority disconnected Citizen and Inooro TV transmission," Wachira Waruru, the managing director of Royal Media Services, which operates the two stations said in a statement.

 

"There has been no official communication as to why this action was taken. We are actively engaging the relevant government authorities to establish the reason for this action," Wachira said.

 

The Kenya Television Network (KTN) and the Nation TV (NTV) were also shut down although NTV continued to broadcast events at the venue of the planned swearing-in ceremony of the opposition leaders before abrupt disruptions.

 

Earlier, police were deployed to Uhuru Park grounds in Nairobi, before they were withdrawn.

 

Police trucks later parked outside the Nairobi Area Police Command as opposition supporters from across the country converged on Uhuru Park.

 

Musyoka said the events of Tuesday were reminiscent of "unmitigated dictatorship".

 

"We do not understand this panic. We are going into consultations. The whole world is waiting for this event," he told reporters at his home in Karen, Nairobi, where the opposition leaders were expected to hold an emergency meeting.

 

On Monday, the Kenya Editors Guild, Chairman Linus Kaikai, said President Uhuru Kenyatta summoned media owners for a State House meeting where the media houses were told not to air the opposition swearing in ceremony.

 

According to Kaikai, the President, his deputy William Ruto, Interior minister Fred Matiangi and Information Minister Joe Mucheru attended the meeting.

 

Kaikai said the media owners were threatened with the withdrawal of licences if they ignored the orders not to air the opposition event.

 

The opposition National Super Alliance (NASA) last week released results it claimed were from the nullified 8 August presidential election that gave its leader Odinga victory and therefore planned to swear him in as president of Kenya.

 

It claimed the results were from the "actual" servers of the Independent Electoral and Boundaries Commission (IEBC) on which basis the alliance plans to swear in Odinga and his running-mate.

 

The IEBC has said that the results released by the opposition “revealed a total misunderstanding" of how the IEBC results system worked on 8 August.

 

FIN/INFOSPLUSGABON/RTY/ GABON 2018

 

 

© Copyright Infosplusgabon

Qui est en ligne!

Nous avons 6257 invités en ligne

Publicité

Liaisons Représentées:

Newsflash

DEPÊCHES